Obecnie konsumenci stają się coraz bardziej wybredni jeśli chodzi o kupowane produkty. Liczy się nie tylko niska cena, ale także wysoka jakość. Producenci mają więc spory orzech do zgryzienia. Trzeba bowiem konsumentowi zapewnić produkt wysokiej jakości i to jeszcze w stosunkowo niskiej cenie. Na szczęście jeśli chodzi o jakość to nie musimy już ufać producentom tak na słowo. Bardzo sprawnie funkcjonują dzisiaj różnego rodzaju systemy zarządzania jakością, dzięki którym mamy pewność, że to co kupujemy spełnia odpowiednie normy.

W przypadku naszego kraju obowiązują nas zazwyczaj normy tworzone dla całej wspólnoty europejskiej. W firmach całego świata od czasu do czasu przeprowadzane są specjalne audyty jakościowe. W Polsce audyty tego typu przeprowadzają głównie przedstawiciele krajowych firm. Niekiedy zdarzają się jednak także przedstawiciele firm międzynarodowych, ale z oddziałem w naszym kraju. Certyfikaty mogą być przydzielane aż w 4 kategoriach i są to: system jakości, system wyrobu, system usługi lub personelu. W przypadku dwóch pierwszych kategorii dotyczą one głównie wielkich firm produkcyjnych. Dwie ostatnie kategorie przydzielane są firmom świadczącym różnego typu usługi.

Po pozytywnej kontroli produkt lub usługa otrzymuje specjalny certyfikat jakości ISO, który w naszym przypadku jest uznawany w całej Unii Europejskiej. Informacje o certyfikacie zawsze są zamieszczanie na opakowaniach produktów. W przypadku lokali usługowych często taki certyfikat wisi oprawiony na ścianie.